Obsługa informatyczna jest dziś praktycznie niezbędna, by firma mogła dobrze funkcjonować. Czy lepiej zatrudnić informatyka w swoim przedsiębiorstwie czy skorzystać z usług zewnętrznej firmy?
Outsourcing IT
Outsourcing IT to powierzenie obsługi informatycznej firmie zewnętrznej. Jedną z zalet tego rozwiązania jest utrzymanie kosztów dostosowanych do potrzeb. Firma zewnętrzna pracuje tylko, gdy zajdzie taka potrzeba, a więc wystąpią problemy informatyczne. Rozliczenia dokonywane w formie stałego abonamentu za obsługę informatyczną umożliwiają takie rozplanowanie budżetu, żeby uniknąć wysokich rachunków w przypadku poważniejszych awarii.
Jakie jeszcze są korzyści? Outsourcing IT to wsparcie informatyczne świadczone przez specjalistów (ittouch.pl), co zapewnia kompleksowość obsługi. Jeśli nasza firma zatrudnia informatyka na etacie, musi zdać się na wiedzę i umiejętności jednego człowieka. W przypadku korzystania z usług firmy zewnętrznej, można korzystać z wiedzy wielu fachowców, specjalizujących się w różnorodnych dziedzinach IT. To daje większą gwarancję zażegnania wszelkich informatycznych problemów, bez względu na ich rodzaj.
Kolejny plus outsourcingu IT to ciągłość obsługi. Korzystając z usług zewnętrznej firmy, nie uzależniamy się od jednego fachowca, jak ma to miejsce przy zatrudnieniu informatyka na etacie. Jeśli awaria zdarzy się w momencie, gdy ów jeden pracownik jest akurat na urlopie albo zwolnieniu lekarskim, pojawia się poważny problem. Z firmą zewnętrzną nie ma takich kłopotów.
Usługi firm zewnętrznych często też zapewniają większą elastyczność. Jeśli zachodzi potrzeba zamówienia dodatkowego serwisu albo zmiany warunków abonamentu, można to zgłosić i ustalić opłatę za dodatkowy czas serwisanta.
Oprócz tego warto wspomnieć i o tym, że najczęściej pracownik firmy outsourcingowej obsługuje kilka różnych firm. To sprawia, że ma świeże spojrzenie i więcej różnorodnych doświadczeń, które może efektywnie wykorzystać w swojej pracy.
Informatyk w firmie
Już sam wybór odpowiedniej osoby na to stanowisko może nastręczyć problemów. Nie mamy obowiązku posiadać gruntowej informatycznej wiedzy – dlatego przecież właśnie zatrudniamy specjalistę. Ale skoro sami nie jesteśmy ekspertami, trudno nam będzie ocenić jego kompetencje.
Zatrudnienie informatyka w firmie sprawia, że trzeba ponosić koszty zatrudnienia, a więc wypłacać pracownikowi pensję i płacić składki. Trzeba też przygotować dla niego stanowisko pracy i sprzęt. Niezależnie od rozmiaru firmy, informatyka zatrudnia się na pełen etat, bez względu na to, czy będzie miał stale zapewnione coś do roboty.
Na co się zdecydować?
Jak widać z tego, co napisaliśmy powyżej, outsourcing IT ma w wielu aspektach przewagę nad pracownikiem zatrudnionym na etat. W przypadku wielu firm rzeczywiście outsourcing jest lepszym wyjściem. Dotyczy to zwłaszcza małych i średnich przedsiębiorstw, których problemy informatyczne z reguły ograniczają się do drobnych awarii i ewentualnej wymiany sprzętu na nowszy. Dlatego rozsądnie jest posiadać opiekę firmy zewnętrznej, reagującej w momencie wystąpienia usterki lub koordynującej informatyczny rozwój i optymalizację firmy.
Nieco inaczej sprawa wygląda w przypadku rozbudowanych firm, składających się z kilku lub kilkunastu działów, z których każdy ma wiele stanowisk roboczych. Tu może się bardziej opłacać zatrudnienie na stałe kilku informatyków, by mogli na bieżąco monitorować pracę systemu i dokonywać czynności serwisowych.