Strona internetowa to dziś wizytówka każdego przedsiębiorcy czy osoby działającej w Internecie. Jej stworzenie jest na tyle proste, że można to zrobić samodzielnie. Wyjątkiem jest stawianie profesjonalnych sklepów internetowych. Od czego więc zacząć? Jak zrobić stronę internetową?
- Jak ma wyglądać strona internetowa?
- Jak samodzielnie zrobić stronę internetową?
- Pozycjonowanie strony internetowej
Jak ma wyglądać strona internetowa?
Chcąc założyć stronę internetową, zacząć należy od projektu. Konieczne jest ustalenie, jaki jest cel strony, po co chcemy ją założyć, co ma na niej się znaleźć, ile mamy na to przedsięwzięcie pieniędzy. Najlepiej rozpisać wszystko na kartce i zaznaczyć, jak strona ma wyglądać, w którym miejscu ma mieć konkretne zakładki itp. Warto przy tej okazji stworzyć profil potencjalnego użytkownika, dzięki któremu będzie wiadomo, jakich informacji na witrynie może on poszukiwać. Wtedy łatwiej będzie zaplanować strukturę strony, ale i treści, które będą miały się na niej znaleźć.
Od kilku lat w stronach internetowych panuje zasada minimalizmu. Warto więc wziąć to pod uwagę zarówno przy designie witryny, jak i przy tworzeniu treści na stronę. Użytkownicy chcą dostawać proste i konkretne komunikaty, długich i monotonnych tekstów nikt nie chce czytać. Będąc na etapie projektowania, warto od razu zaplanować przestrzeń witryny, menu, kluczowe elementy i stopkę.
Jak samodzielnie zrobić stronę internetową?
Dziś zrobienie strony internetowej nie jest szczególnie trudne, a to za sprawą wielu możliwości, jakie oferuje Internet. Dostępne są gotowe kreatory stron internetowych, te jednak sprawdzają się głównie wtedy, kiedy witryna ma być na własny użytek, gdy chcemy nauczyć się, jak projektować strony.
Popularnym i bardziej profesjonalnym sposobem jest skorzystanie z CMS, czyli systemów zarządzania treściami. Dzięki nim można założyć stronę, rozbudowywać ją, komfortowo zarządzać treścią na witrynie itp. Nie jest przy tym wymagana wiedza tajemna, którą posiadają specjaliści IT. Dostępne są gotowe szablony, z których można skorzystać, wiele jest też wtyczek, które pomocne są w funkcjonowaniu witryny. Wśród takich popularnych systemów CMS wymienia się głównie WordPress i Joomla!.
Pozycjonowanie strony internetowej
Po zrobieniu strony internetowej nie można zapominać o jej pozycjonowaniu, szczególnie jeśli jest to witryna firmowa, usługowa, z produktami na sprzedaż. Konkurencja w wielu branżach jest ogromna, oczywiste jest, że trzeba na jej tle się wyróżnić i w ogóle móc zaprezentować swoją ofertę. Strona musi być jednak odpowiednio wypozycjonowana, aby znalazła się u góry w wynikach wyszukiwania. Wpływ na to ma wiele czynników. Na początku warto zlecić audyt SEO, który wskaże, co trzeba na witrynie poprawić. To wdrażane jest w ramach optymalizacji strony internetowej. Ponadto należy zadbać o popularność witryny w Internecie, obecność w social mediach. W wielu przypadkach warto zainwestować w reklamy Google Ads, które mogą przynieść szybkie efekty przy niewielkim nakładzie finansowym.